Efter bilkraschen på Västra Långgatan kräver de boende åtgärder från Trosa kommun för att förhindra ytterligare olyckor. Trosa kommun svarar att Infart Västra Trosa kommer att lösa problemet. Det är fel.
Trafikverket har konstaterat att Infart Västra Trosa inte kommer att minska trafiken på Smäckbrogatan. I den samhällsekonomiska bedömningen från april i år skriver Trafikverket: "Även om en ny infart till västra Trosa byggs kommer trafiken i centrala Trosa inte att minska. Detta beror på den ökade trafik som planerade bostadsområden och utökade permanentboende på Tureholmshalvön medför".
Kommunen anser att en ombyggnad av Nyängsvägen inte är en långsiktig lösning beroende på att det finns flera skolor och bostäder där och att passagen vid Nyängsbron är besvärlig. Enkelriktning av trafiken över Smäckbron och en del av Nyängsvägen är en gångbar lösning. Detta trafikcirkulationssystem har inte kostnadsmässigt utretts enligt Trafikverkets fyrstegsprincip och avfärdades för tidigt av kommunen.
Infart Västra Trosa beräknas kosta minst 150 miljoner. Det skulle räcka mer än väl till att bredda Nyängsbron, anpassa korsningar och göra lösningar vid skolorna.
Om Infart Västra Trosa byggs är kommunens avsikt att vidta trafikbegränsande åtgärder på Smäckbrogatan för att få trafikanter att välja andra vägar. Det saknas information om vilka vägval som görs av trafikanter från de västra delarna av Trosa. Överhuvudtaget saknas aktuella trafiksiffror i vägplanen och därför är det bara spekulationer att Infart Västra Trosa kan lösa trafiksituationen på Smäckbron.
De flesta trafikanter som idag åker över Smäckbron är de som bor eller arbetar i den västra delen av tätorten. Det är för dessa som Infart Västra Trosa byggs.
Trafikanter från de västra delarna som inte ska till centrala Trosa kör via Västerljungsrondellen till Vagnhärad och vidare mot E4. Den vägen är både kortare och
snabbare.
Om Infart Västra Trosa byggs kommer trafiken att öka och därmed utsläppen. Kommunen har idag möjlighet att tänka om och agera klimatsmart genom att utreda de alternativ som föreslagits nämligen att använda befintliga vägar optimalt.
Den samhällsekonomiska bedömningen säger att projektet inte är ekologiskt hållbart och endast svagt samhällsekonomiskt lönsamt. Det är en av anledningarna till att vägplanen överklagats.