Lurad av E-handeln – fyra gånger av tio

Insändarskribenten har känt sig lurad nästan hälften av fallen som han E-handlat. Arkivbild

Insändarskribenten har känt sig lurad nästan hälften av fallen som han E-handlat. Arkivbild

Foto: Alexandra Bengtsson/SvD/TT

Insändare2023-11-20 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

1. Beställde tre stycken pikétröjor i storlek XL. Fick en i storlek small. Gick inte att ringa men maila. Jag skulle skicka tröjan till Kina med en fraktkostnad på 200 kronor på min bekostnad, men inga garantier för att den kom fram. Min städerska fick den.

2. Köpte två par skor storlek 43 och fick ett par i storlek 38. Levererat via Early bird, men dom kunde inte spåra avsändaren för den kom från utlandet. I leveransen fanns ingen retursedel eller namn på leverantör. 

3. Beställde tekniska artiklar för 2 000 kronor. Fick orderbekräftelse med företagsnamn och sedan ett meddelande att leveransen blir försenad en månad, men nu har det gått 2,5 månad. I kommunikationen finns ett företagsnamn, men inga kontaktuppgifter. För en månad sedan drog dom beloppet från mitt konto, men det gick inte att spåra vem via banken.

4. Minns inte vad det var. När varan inte kom ringde jag, men fick svaret att abonnenten har inget abonnemang. På adressen fanns inte företaget. Beloppet var draget från mitt konto.

Jag, som är uppvuxen med olåst ytterdörr från klockan 7 till 22 i en villa centralt i Halmstad och ärlighet var en dygd har lärt mig en läxa 83 år gammal. Handla över nätet kan vara bekvämt, men välj endast kända seriösa företag och kolla upp företagen, som du inte känner igen. Själv föredrar jag butiker i fortsättningen.