Åtgärder behövs för att kalla sig cykelvänlig kommun

Det finns inte mycket plats på vägen för de cyklister som vill ta sig från Nyköping till Stendörren. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle och cyklisten har inget med insändaren att göra.

Det finns inte mycket plats på vägen för de cyklister som vill ta sig från Nyköping till Stendörren. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle och cyklisten har inget med insändaren att göra.

Foto: Magnus Grimstedt

Insändare2024-10-18 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyköpings kommun marknadsför nu på sin hemsida och på Nyköpingsguiden Nyköpings tätort och landsbygd som perfekt för cykling! Konceptet här är utåtriktat till besöksnäringen. Här ges tips på var man kan cykla och se. Olika cykelleder också. Även paket med övernattning finns med.

"Säkra, trygga och tillgängliga cykelvägar i och mellan tätorterna", något kommunen jobbar på. Givetvis bra att kommunen marknadsförs för att cykla i.

Men, i annonsen eller vad man kan kalla det finns en film där cyklister glatt kommer till Nynäs slott! Vidare uppmuntras cykling till Stendörren. Gruvmuseum nämns också, och det måste ju vara det som finns i Koppartorp i Tunaberg. Frågan är om de som gjort denna utåtriktade cykelmarknadsföring själva har cyklat från exempelvis Sjösa mot Nynäs och Stendörren? Likaledes mot Tunabergshalvön från Nyköping? Dessa vägar är i dagens perspektiv ingen lek för cyklister. Ingen marginal på respektive väg för cyklister och hård trafik. Där en cyklist idag ses mest som besvär för många bilister.

Det finns heller inga planer från Tekniska divisionen i Nyköping idag att se till att det blir drägliga förhållanden för cykling på nämnda vägar. Långt in framtiden enligt samtal med en strateg nyligen på nämnda instans. Inte heller Region Sörmland som håller på med målbild för regionala cykelstråk har dessa vägar med i nutid. Man säger att det är på längre sikt.  Enligt Trafikverket är det inte aktuellt med cykelväg till Trosa (kustvägen) eller till Nävekvarn och Tunabergshalvön. Däremot uppmanade Trafikverket mig att "hänga på" kommunen och Region Sörmland i ärendet. Vilket jag gjort och gör.

Kommunalrådet Ahmad Eid har i år två gånger lovat att ta upp ärendet med Trafikverket. Och Micaela Nordin på Region Sörmland har sagt till mig att hon tar med "mitt inspel" i processen med framtagande av ny länstransportplan. Så är läget nu för dessa nämnda vägar. Så Nyköpings kommun borde inte uppmuntra folk att ge sig ut på vägar som i nuläge definitivt inte är cykelsäkra.