Missvisande svar om långa väntetider

Arbetsförhållandena på öron-näsa-hals-kliniken i Sörmland behöver självkritiskt granskas och åtgärdas, enligt en medarbetare på kliniken.

Arbetsförhållandena på öron-näsa-hals-kliniken i Sörmland behöver självkritiskt granskas och åtgärdas, enligt en medarbetare på kliniken.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Insändare2020-03-13 05:54
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 4 mars visar SVT Sörmlands lokala nyheter, region Sörmlands svar, på en mammas fråga om de långa (drygt 9 månader) väntetiderna på ÖNH-kliniken. Regionens ledning svarar genom att beskriva sjukskrivna nyckelpersoner som orsak, vilket är ett inkomplett och missvisande svar. På ÖNH-kliniken Sörmland har det under det senaste året varit 4 läkare sjukskrivna och 5 har sagt upp sig. Faktorer som har orsakat detta är inkompetens i medicinska frågor och ledarskap, för stor arbetsbörda, avstängningar och kränkande behandling. Detta är känt av fackliga representanter, regionens politiker och både klinikens samt regionens ledning utan att åtgärder har vidtagits. Den lösning av väntetidsproblemet som föreslås är en enkel och välkommen åtgärd. Men det är viktigare med en självkritisk granskning av arbetsförhållanden på kliniken. Jag blir förvånad att se att SVT sänder ett svar utan vidare och djupare journalistisk granskning. Däremot är det inte förvånande att regionen förvränger sanningen.