Mopedbilen – en trafikfarlig miljömarodör

Miljöpartiet är märkligt tysta när det gäller dessa miljöbovar, samtidigt som de jagar livet ur ”vanliga” bilister, skriver Kristin Rydberg.

Miljöpartiet är märkligt tysta när det gäller dessa miljöbovar, samtidigt som de jagar livet ur ”vanliga” bilister, skriver Kristin Rydberg.

Foto: Claudio Bresciani TT

Insändare2021-05-08 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hösten 2020 fanns det drygt 14800 registrerade mopedbilar men antalet registreringar ökar med mellan 2- och 3000 varje år. Få känner till att det alltmer populära fordonet släpper ut lika mycket föroreningar som 164 moderna vanliga bilar. Mopedbilen har en dieselmotor som nästan helt saknar all form av rening och dessutom släpper den ut koldioxid. Inte nog med det, trafiksäkerheten är under all kritik. Ingen testad modell har kommit upp i mer än 2 ”poäng” av 5 möjliga och då har man ändå krocktestat i betydligt lägre hastigheter än mopedbilens maxfart som är 45 kilometer per timma. 

När det gäller EPA-traktorer finns inga uppgifter att tillgå beträffande utsläpp annat än att ”miljöproblemen med dem är enorma” inte minst beroende på deras låga hastigheter som ger sämre förbränning. 

Miljöpartiet är märkligt tysta när det gäller dessa miljöbovar, samtidigt som de jagar livet ur ”vanliga” bilister genom att löpande presentera förslag på nya beskattningar och dyrare försäkringar. 

Jag har scannat av nätet utan att hitta ett enda debattinlägg om detta av någon Miljöpartist, de enda som belyst problemen är en motortidning och - om EPA- traktorerna - en dagstidning.

Jag efterlyser ett genmäle från MP som förklarar deras uppenbara ointresse för ett raskt växande miljöproblem som står i bjärt kontrakt till den förda miljöpolitiken.