I en rad artiklar har MTR skyllt sina tillkortakommanden på personalbemanningen. Man visste helt enkelt
inte hur många av SJ:s anställda som skulle gå över till det nya bolaget.
Efter att en upphandling är klar så skall fack och arbetsgivare sätta sig ner och förhandla regler och anställningsavtal för de anställda som i detta fall skulle bli MTR. Kort därefter ska de anställda i det gamla bolaget (SJ) få en förfrågan om de vill gå över och informeras också om vad som händer ifall man inte gör detta. Det innebär att det nya bolaget har gott om tid att se över sin personalstyrka innan det är dags att ta över permanent. Under våren 2021 borde det inte rått något tvivel om att en stor del av SJ:s personal inte önskade bli anställda av MTR.
När vi nu står inför ett totalt kaos i tågtrafiken och många resenärer funderar på att byta från tåg till bil, eftersom man inte kan ta sig till sina arbeten så passar MTR och Mälardalstrafiken på att smyghöja sina biljettpriser! På den sträcka som jag brukar åka står det plötsligt i appen 130 kronor istället för 125 kronor som gällde
för en vecka sedan.
Är det de höga bötesbeloppen som MTR nu vill plocka ut av sina kunder?