NK-villan räddad även av lokala gåvor

Gunnel Larsson tycker att det ekonomiska bidraget från USA fick för stort utrymme i kulturartikeln om NK-villan.
Catarina NItz, kulturchef i Sörmlands Media svarar på kritiken.

Gunnel Larsson tycker att det ekonomiska bidraget från USA fick för stort utrymme i kulturartikeln om NK-villan. Catarina NItz, kulturchef i Sörmlands Media svarar på kritiken.

Foto: Sandra Nordin

Insändare2020-11-26 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I SN fredagen den 20 november har Markus Aamisepp skrivit en artikel om hur NK-villans vänner fått ekonomiskt bidrag från kommunen, lokala företagare, samt från en amerikansk stiftelse. Konkurs utgör inte längre ett hot i närtid för föreningen NK-villans vänner och medlemmarna kan sova gott om nätterna.

Men - är det verkligen rimligt att ge dollar-bidraget både överskrift, ingress och 90 procent av den löpande texten? Håkan Larssons kampanj bland lokala företagare nämns på futtiga åtta rader! Från USA kommer cirka 86 000 kronor medan stadens företagare, enligt artikeln, samlar ihop mellan 70 000 och 80 000 kronor.

För de flesta lokala företag har pandemin troligen inneburit lägre omsättning och mindre lönsamhet, trots det är man beredd att stödja NK-villans vänner så att verksamheten kan fortsätta. Ett strålande exempel på hur man hjälps åt i svåra tider!

Det lokala initiativet hade förtjänat ett betydligt större utrymme i artikeln!

Gunnel Larsson

Svar:

Hej och tack för din insändare! 

Att en amerikansk stiftelse oväntat bidrar med en större summa pengar för att hjälpa NK-villans vänner - det är både en ovanlig och glädjande lokal kulturnyhet för Nyköpingsborna och Södermanlands Nyheters läsare. 

Att även lokala bidragsgivare ställt upp med pengar är självklart också roligt och viktigt att skriva om. 

Markus Aamisepp berättade i sin artikel både om dollarbidraget och det fina lokala initiativet.

Han gjorde det på ett lättillgängligt sätt som lockade många att läsa, vilket är en viktig del av hans journalistiska uppdrag. 

Catarina Nitz, kulturchef i Sörmlands Media