Beträffande dessa A-traktorer (och Epor). Nu har myndigheten kommit fram med nya förslag på hur de anser att olyckstalen ska minska. Om staten nu gett 15-åringar ett förtroende att köra en riktig bil på 1500–2000 kilo, så borde det väl även ha ingått att använda bilbälte, vinterdäck och att bilen skulle besiktas på samma sätt som vanliga bilar. Men så är inte fallet. Varför?
Jo, dels för att dessa fordon skulle ju användas som det var tänkt på 1930-40-talet – det vill säga som dragfordon och annan jobbsyssla i framför allt jordbruket. Men påhittiga unga har ju ändrat användandet till att bli en vanlig bil – med dess begränsningar. Staten samtyckte och ändrade inte regelverket nämnvärt.
Vad blev konsekvensen? Dödliga olyckor, i onödan. Självklart vill förarna testa högre hastigheter än 30 km/h, det ligger i de ungas natur att testa gränserna. Och att åka både tre och fyra personer i två framsäten tycks okej.
En annan aspekt är att kraven på p-platser vid bland annat skolorna ökar. Ju fler av dessa fordon, desto färre åker kollektivt alternativt skolbuss, som i så fall till slut dras in...
Jag som bilist hoppas att försäkringarna för dessa fordon står för sina egna kostnader – så att vanliga bilister inte bidrar till deras olyckor via kollektivet.
Slutligen – när ska staten inse att ett förbud av alla dessa fordon är nödvändigt? Hur många fler unga människor utan konsekvenstänk ska behöva omkomma i onödiga olyckor?
Polisen har rätt – dessa avarter av fordon har i dag inget existensberättigande.