Svar till Lars Blomkvist insändare den 18 februari.
Jag måste börja med att påpeka att du Lars Blomkvist, har totalt fel i ditt sista påstående att inte bromsa. Detta gällde för många år sedan innan det fanns ABS i stort sett alla bilar. Nu kan du bromsa och styra samtidigt, tack vare ABS bromsarna.
Du tjatar ständigt om olyckor och lägger in, NTF har misslyckats. NTF:s och Nollvisionen arbetar för att minska antalet omkomna och allvarligt skadade i trafiken, där har vi lyckats väldigt bra! Det konstaterar även du, så det får jag tacka för. Att minska olyckorna har inte direkt varit målet för arbetet.
Att biltillverkarna har lyckats bra beror nog till en del på att till exempel NTF har lobbat hårt för att biltillverkarna, speciellt Volvo, skulle arbeta med säkerheten i bilarna. Detta har gett bra resultat.
Tjat om hastighet, ja alla trafiksäkerhetsforskare, är ense om att hastigheten är den enskilt största anledningen till att vi inte når Nollvisionen, alkoholen i trafiken och användning av skyddsutrustning påverkar också trafiksäkerheten, men inte lika mycket som våra alldeles för höga hastigheter. Framförallt de höga hastigheterna i tätbebyggda områden, där det vistas oskyddade trafikanter.
2020 dog det och skadades allvarligt, färre människor i trafiken än på väldigt länge. 2020 var ett delmålsår på väg mot Noll, vi lyckades med delmålet färre än 220 människor omkom på våra vägar. Vi kan bara säga hurra för bland annat NTF som arbetat hårt för att vi skulle nå det delmålet.
NTF kommer att fortsätta arbeta för att människor inte ska behöva dö eller skadas allvarligt i trafiken.