Nyköping inte cykelvänlig stad

Insändarskribenten tycker inte Nyköping är en cykelvänlig stad.

Insändarskribenten tycker inte Nyköping är en cykelvänlig stad.

Foto: Janerik Henriksson / TT

Insändare2020-02-26 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

2015 flyttade jag till centrala Nyköping och köpte mig en ny cykel. Efter att tidigare ha bott och arbetat i Stockholm så trodde jag att cykla i en mindre stad som Nyköping, skulle bli lätt och roligt. "Men icke sa Nicke", här finns alldeles för många ”omöjliga” passager för en cyklist.

Stanna vid samtliga övergångsställen för att leda cykeln över gatan är ett exempel. Rondeller som inte är anpassade till cykelbanorna eller ska vi säga att cykelbanorna är inte anpassade till rondellerna. Gång- och cykelbanor som är felaktiga och livsfarliga för både gående och cyklister att passera, eftersom cyklisterna åker åt båda hållen på gångbanorna. Jag har inte ögon i nacken, men det verkar flera andra ha.

Cykelbanorna borde vara markerade med rött för att synas och mellan gång och cykelbana bör det markeras så att gång- och cykelvägar är synbart delade, inte bara med vita streck som på Fruängsgatan. Västra Storgatan borde ha förbud mot cykeltrafik under sommaren mellan 9 och 18 då affärer är öppna och gatuserveringarna är öppna. Många är de turister jag sett, som fått springa mellan galleriorna och affärerna på grund av framilande cyklar.

Sätt samma fartbegränsning som på Östra Storgatan. Jag har inte cyklat en enda gång under 2019 och det lär inte bli i år heller på grund av de svårigheter man har att ta sig fram på den, men tyvärr har även mina promenader dragits ned till ett minimum, då det inte är så lätt att promenera heller på Nyköpings centrala gator.