Nyköpingsbanan för gods och pendlare

Håkan Norén svarar Tore Janssons debattartikel om Nyköpingsbanan behövs eller inte.

Håkan Norén svarar Tore Janssons debattartikel om Nyköpingsbanan behövs eller inte.

Foto: Magnus Grimstedt

Insändare2022-02-10 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Behövs Nyköpingsbanan i framtiden, frågar Tore Jansson i SN den 28 januari. Egentligen fordrar svaret bara ett ord: Ja!

Tore Jansson pekar på att den senaste godsprognosen för Ostlänken visar att det endast skulle bli tio godståg per dygn på banan. Och de kan flyttas Södra stambanans gren över Katrineholm. Den klarar nog godset under överskådlig tid, men Västra stambanan Järna-Katrineholm år redan nu nästa fullbelagd. 

Han reserverar sig dock med att prognoser aldrig blir mer än prognoser. 

Det bör man definitivt göra i det här fallet. Förra året kom en stor utredning om godstrafiken. En av slutsatserna i den är att bristen på godsspår redan nu hotar klimatmålet. Vi planerar järnväg för 100 år framåt eller mer och får räkna med att gods måste flytta från landsväg till järnväg hela den perioden. 

Tore Jansson tycker det är bra att de ”nostalgiska planerna” om persontrafik på Nyköpingsbanan utgått. Jag vill kalla planerna för konstruktiva framtidsvisioner. Och även om stationerna är borta så kommer en del säkert på sikt tillbaka. Exempelvis Tystberga och Jönåker kunde bli utmärkta pendlarorter.

Man kan på goda grunder anta att det blir avsevärd skillnad på banavgifterna för nybyggda höghastighetsbanan Ostlänken än den för länge sedan avskrivna Nyköpingsbanan. Många pendlare kommer förmodligen inte att anse det vara värt några hundralappar extra i månaden för att spara fem-tio minuter i restid – utan välja Nyköpingsbanan framför Ostlänken.