Den 22 januari publicerade SN på förstasidan "Lärare pressas att sätta för höga betyg". Underlaget för rubriken var resultatet av en generellt skrivit enkät som skickades ut till 21 skolor. Enkätens resultat: antal utskickade enkät, svarsfrekvenser på olika frågor mm redovisats inte. Sammanfattning var att lärare sätter falska (för höga) betyg. En rätt så allvarlig slutsats från icke redovisat statistik.
Den 23 februari publicerade SN på en liten rad längst ner på förstasidan, "Vanligt med kränkningar mor lärare" och huvudartikeln, "Kränkningar och hot mot lärare – ett utbrett problem" hittar läsare på sidan 9.
Jag tycker att det är märkligt att artikeln 23 februari får lägre prioritering än den som kom tidigare. Varför? Det var samma enkät som SN valde att publicera på förstasidan i januari. Är det så att när det påstås att lärare gör fel är det stora rubriker och förstasidans material enligt SN? Och när lärare blir utsatta är för hot och kränkande beteende är det inte lika viktigt för SN?
Genom kontakt med ansvarig journalist hade jag begärt ut enkätens resultat eftersom de inte redovisats i första artikeln. De har jag inte fått ännu. I artikeln från 23 februari har flera resultat publicerats, det är en förbättring, och även en kort rad om att resultat ska tas med försiktighet eftersom svarsfrekvensen var låg.
Däremot finns det ett klart tecken på att kränkningar och dålig beteende bland elever börjar visa sig redan i grundskolan. När dessa elever sedan kommer till gymnasiet är dålig beteende och dålig språkbruk fastställd, som en del av elevernas vardag, och kan vara väldigt svårt att ändra.