Omöjligt boka covid test utan tillgång till 1177

Omöjligt att boka tid för covid-19 test utan tillgång till 1177, skriver Kerstin Arman.

Omöjligt att boka tid för covid-19 test utan tillgång till 1177, skriver Kerstin Arman.

Foto: Janerik Henrsson/TT

Insändare2021-05-14 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Är oerhört upprörd! ! Här talas det vitt och brett om hur vi ska minska smittspridning, bland annat genom att testa oss om vi har symtom. Det kan jag till 100 procent hålla med om, men hur gör en nyanländ som inte kan läsa sitt eget språk och har svårigheter att läsa information på svenska?

En familj som jag försöker stötta in i svenska samhället hamnade i detta dilemma igår. Dotter 10 år blev hemskickad från skolan med halsont och huvudvärk. Familjen blev uppmanad att dottern skulle göra ett covid test innan hon får komma tillbaka till skolan. En klasskamrat har konstaterad covid. Mamman ringde mig och frågade hur hon skulle boka tid. Jag utgick ifrån att det skulle finnas ett telefonnummer att ringa, så jag erbjöd mig att ta reda på numret och återkomma till henne. Efter cirka en timmes sökning på webben insåg jag att ett sådant telefonnummer inte finns! Det är 1177 appen som gäller. 

Ringde regionens kontaktcenter för att fråga och svaret blev: vi har information på flera språk hur man gör.... och? Om
personen inte kan arabiska, somaliska eller engelska och inte kan läsa sitt eget språk finns INGEN information. Fick veta att de kunde skicka ett mail till regionen för att få hjälp. Hur då skicka ett mail? Utan dator och utan internet! Fick ett litet lamt svar att kanske kommunen kunde hjälpa till med tolk. Hur tänkte damen i fråga då? Sitter en familj med eventuell covidsmitta! De ska anlita tolk som ska lotsa dem in i 1177 appen för att kunna boka tid med bank id och allt som det innebär. Hur tänker regionen och 
ffolkhälsomyndigheten?