Företag skriver om sig och sina produkter: miljövänligt, bra för miljön, bra miljöval, hållbart med mera. Det finns knappast något i vår produktvärld som är miljövänligt. Det gäller att förstå det. Däremot kan begrepp som miljöanpassat eller miljöanpassad användas om man kan bevisa att produkterna har sådana företräden.
Svenska Dagbladet hade den 24 januari en bilaga med rubriken ”Hållbara Företag”. I den annonserar Sveriges Begravningsbyråers Förbund hur man får hjälp med en ”Hållbar Begravning”. Begreppet ”En miljövänligare begravning” används. Man pratar om hur kistor och urnor ska vara tillverkade, vilket bränsle likbilen ska gå på, hur maten ska vara ekologisk vid en minnesstund, att en digital bouppteckning är att föredra, och att det inte är utrett om kremering eller jordbegravning belastar miljön mest. Väl så, men prata inte om miljövänligt.
Hårklyverier kanske någon tycker, men faran ligger i att vilseleda oss med uttryck som ovan. Uttryck som lurar oss att tro att produkterna är något bra som påverkar miljön till det bättre. Sådana produkter finns inte.
Arla fick just pris för en matbluff, utsedd av föreningen Äkta vara. På Arlas mjölkförpackning står: ”Eko Mjölk” – ”Noll klimatavtryck”. Svaga företagsledningar och/eller svaga annonsbyråer som driver fram lögnerna? Vi har inte många år på oss att rädda världen undan en miljökatastrof. Plantera några tusen träd! Då kan jag kanske gå med på att det var en miljövänlig handling!