Ostlänken väcker många frågor

Gör klimatkrisen och nya byggmetoder för snabbspår att Nyköpings framtid kan räddas? Undrar Alf Grandien.

Gör klimatkrisen och nya byggmetoder för snabbspår att Nyköpings framtid kan räddas? Undrar Alf Grandien.

Foto: TT

Insändare2021-02-21 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan 10 år bor jag i Nyköping. I perioder pendlar jag till Stockholm med tåg vilket trots allt fungerar. Under denna tid har jag förundrat men lite sporadiskt följt diskussionerna om Nyköping och Ostlänken.

Skulle någon kunna förklara för mig hur det egentligen ligger till? Är det så att man beslutat att Ostlänken inte ska gå via Nyköping utan att Nyköping ska anslutas via en bibana? Gjordes det i så fall på grund av att man hellre prioriterar förbindelserna till Skavsta flygplats än Nyköpings stad? Kan det ha att göra med en möjligen komplicerad relation till Ryanair? Alla vet ju att när tågen slutar stanna i en ort så är framtiden dyster. 

Jag skulle vilja att Nyköping fortsätter att utvecklas i en god riktning och att tågen fortsätter att stanna här. Kanske finns det nu en unik möjlighet att i sista stund ändra inriktning i samband med klimatkrisen, flygskammen, Ryanairs beslut om att lämna Skavsta som bas samt framför allt presentationen av de nya byggmetoderna av snabbspåren på pelare som öppnar för helt nya möjligheter.