Persontåg Oxelösund-Eskilstuna – vision eller fiktion?

Varför persontrafik och varför nu? Vi binder ihop städer och landsbygd, bekvämt sätt att resa/pendla, klimatnytta, kompetensförsörjnin. Skriver Conny Steisjö(C).

Varför persontrafik och varför nu? Vi binder ihop städer och landsbygd, bekvämt sätt att resa/pendla, klimatnytta, kompetensförsörjnin. Skriver Conny Steisjö(C).

Foto: Magnus Grimstedt

Insändare2021-05-20 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag skulle vilja säga vision! Mycket har sagts och skrivits om detta genom åren och även utredningar har genomförts. Utredningarna har kommit fram till att kostnaden inte främjar medlen. Är det verkligen så? Utredningar må vara men kan det slå en vision och vad visste man inte då som man vet nu. Detta är en fråga som bör flyttas upp på dagordningen och utredas av flera parter. 

Utredningarna som gjordes hänvisade till kostnader såsom kontaktledningar, underhåll med mera. Nu är det så att många av dessa underhållskostnader är gjorda av den enkla anledningen att banan används idag och enligt krav måste underhållas. Varför persontrafik och varför nu? Vi binder ihop städer och landsbygd, bekvämt sätt att resa/pendla, klimatnytta, kompetensförsörjning, resecentrum, Ostlänken, Skavsta och alla andra företag som satsar kring denna sträcka.

Bussar har sina fördelar och ska på intet sätt försvinna utan tillsammans skapa framtidens logistik för människor att på smidigast och snabbast sätt ta sig från A till B. Persontrafiken lades ner i mitten på 80-talet då sträckan trafikerades av elektrifierad rälsbuss. Med nytt resecentrum i Nyköping och Ostlänkens intågande tycker jag att vi bör ge detta en ärlig chans. Om vi kan få till stationer vid Stjärnholm, Larslund, Stigtomta, Vrena, Bettna och Vadsbro, är det att signalera en tro på möjligheter och utveckling.
Vart är vi på väg? Mot framtiden.






Conny Steisjö, C