I SN den 5 december läste jag en debattartikel där monopolföretaget Vattenfall motiverade sin prishöjning. Det som stör mest är att företag i monopolställning höjer sina priser helt oblygt, i sammanhanget bör andra monopolföretag som regionen, kommunala bolag, (tex vatten och avlopp) ta åt sig av kritiken.
Som vi alla vet så har vår levnadsstandard försämrats av inflationen och höjda priser, när det börjar rätta till sig då slår regionen till med 100 procents ökning av patientavgifter, kommunerna höjer vattentaxan t.ex. Nyköping höjde 16% 2024, andra som Danderyd höjer 50% och nu också Vattenfall den fasta avgiften med 15%.
I sammanhanget finns inga konkurrerande bolag att vända sig till som konsument utan vi är helt utlämnade åt våra förtroendevalda som har en agenda som ligger utanför min förståelse. I min värld så har de arbete att utföra åt sina väljare det vill säga att driva sin verksamhet effektivt och med service som medborgarna förväntar sig. I kommun och region så jublar våra förtroendevalda över vinster som i princip betyder att skatten är för hög eller att förväntad service inte utförts.
Nu till Vattenfall som säkert tycker att de är ett företag som skall leverera vinst till staten det vill säga medborgarna, och att de är utsatta för konkurrens. Konkurrens existerar när det gäller elpriser men inte avseende elnätsavgiften som är ett klassiskt monopol. I artikeln beskrivs att det har återinvesterats 30 miljarder kronor i elnätet de senaste tio åren, det motsvarar knappt bruttovinsten (33,8 mdkr) för de senaste nio månaderna under 2024. Av den slutliga vinsten delas mellan 40-70% ut till staten, om nu elnätet är viktigt och vi vill hålla ned inflationen borde en smart företagsstyrningsmodell vara att inte dela ut, utan istället investera vinsten i elnätet. Jag är övertygad om att en sådan åtgärd skulle uppskattas av väljarna.
Om det är någon i de olika verksamheterna som vill kommentera så skulle jag gärna se det.