Regionen sjunger långsamhetens lov

Att fas 2 skulle komma med många telefonsamtal från äldre som är ovana vid bokning med hjälp av bank-id borde inte kommit som någon överraskning för Regionen.

Att fas 2 skulle komma med många telefonsamtal från äldre som är ovana vid bokning med hjälp av bank-id borde inte kommit som någon överraskning för Regionen.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix / TT

Insändare2021-03-18 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Yrvaket konstaterar regionen att de kanske måste bygga ut sin förmåga att ta emot telefonsamtal från sörmlänningar som vill boka tid för vaccinationen mot covid-19.Detta konstaterar man den 9 mars då telefonkön var fylld redan 08.15. Man tror ju inte att det är sant. Det har väl varit allmänt känt i månader att fas 2 skulle komma och att det då blir väldigt många telefonsamtal från äldre som kanske inte är så vana med att hantera bank-id för bokning. Det verkar dock ha gått regionens centralt placerade administratörer helt förbi. Tyvärr verkar region Sörmland inte vara ensamma om denna tafatthet. Det är många regioner som nu vittnar om att deras bokningssystem inte fungerar.
Så går det när 21 regioner inte klarar av att samarbeta utan, i självständighetens namn, på egen hand skall uppfinna hjulet igen.
Nu får vi verkligen hoppas att staten går till praktisk handling och gör verkstad av allt sitt prat att förändra och styra upp regionernas dåliga hantering gentemot sina medborgare.