Reklam, reklam, reklam – men vad kostar det

"Vad kostar inte denna mängd av reklam" frågar sig insändarskribenten. Arkivfoto

"Vad kostar inte denna mängd av reklam" frågar sig insändarskribenten. Arkivfoto

Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

Insändare2023-01-13 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp koncentrerad gröt”. Ja, den mycket gamla slogan är aktuell än idag. Vad vi än gör, vad vi än tittar på så är reklamen närvarande så pass mycket att du mer eller mindre hjärntvättas i det dagliga livet. I dagspressen, i digitala medier och inte minst i TV så går det inte att läsa eller titta på artiklar eller program utan att ständigt avbrytas av dessa enorma mängder reklam.

Alla företag ska visa framfötterna och nå just mig fast jag inte har bett om det. För egen del söker jag upp ett företag eller butik när jag är ute efter något speciellt. Jag vill inte bli översköljd av ständiga reklamsnuttar i telefonen eller paddan. Men det är så idag att så fort jag söker något på nätet så blir man en måltavla för alla företag som på något sätt skaffat sig information om att jag är inom räckhåll.

Vad kostar inte denna mängd av reklam? Och vad kostar inte detta i onödig tid för var och en som tvingas ta bort allt skräp som dyker upp. Och vad kostar det inte i påslag på de varor som säljs i butik. Det är ju du och jag som slutligen står för notan på det som blir köpt.

Det skulle onekligen vara skönt om alla innovatörer som finns i detta land kan komma på ett sätt att bli av med reklamen eller förpassa den till en särskild ”mapp”. En stor irritation är ju också den reklam som mer och mer tar plats i TV-kanalerna. Snart är det ju så att reklamen blir huvudsaken och inte det utlovade programmet som jag ursprungligen vill titta på och som jag betalt för att få se.