Resenärer som bara åker tåg får betala mer

Insändare2017-02-03 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

ResorSvar på insändare i SN 25/1 om regionaltågstrafiken på Nyköpingsbanan. Jag måste först beklaga att det varit trångt på vissa avgångar på Nyköpingsbanan. Det beror framförallt på ovanligt många skador på tågen den senaste tiden. Till del handlar det också om intrimning av det nya trafikupplägget. Jag kan garantera att alla berörda arbetar intensivt för att upprätthålla en god punktlighet och kvalitet.

Jag vill också tillbakavisa påståendet att störningarna berott på att vi kör för mycket trafik. Det är en stor ökning, från 28 till 34 avgångar per vardag Nyköping – Stockholm. Men inte mer än att SJ har marginaler som under normala omständigheter ska vara fullt tillräckliga. Det är heller inte så att de nya avgångarna är onödiga, tvärtom. Att täppa till luckor i tidtabellerna underlättar både för nya och tillkommande resenärer, exempelvis för folk som arbetar oregelbundna tider.

Det är riktigt att restiderna hittills inte kortats. Våra nya tåg, som har högre topphastighet och kan köra snabbare framförallt mellan Stockholm och Södertälje, levereras först under 2019-2020. Till nästa år kan det finnas någon möjlighet till förbättring när Citybanan genom Stockholm tagits i bruk och tågträngseln in mot Stockholm C minskar.

Den stora restidsförbättringen kommer dock först när Ostlänken står klar.

De nya biljetterna Movingo, som införs i höst, innebär att ett 30-dagarskort alltid ger möjlighet att också nyttja den lokala kollektivtrafiken. Det ger en taxesänkning för många resenärer, framförallt för de som behöver kombinera regionaltåg med SL-resor i Stockholm och kommer locka många nya resenärer som i dag väljer bort kollektivtrafiken. Men det är riktigt att det finns vissa relationer där resenärer som enbart åker med tåget får en höjning.

Samtidigt är det få som aldrig kommer ha behov av den lokala kollektivtrafiken.

Vi vet också från de taxereformer som gjorts i Stockholm och Sörmland att många uppskattar taxor som är enkla och lättbegripliga. Vi är därför övertygade om att detta är rätt väg också för regionaltågs­trafiken.

Mårten Levin, vd Mälab

Läs mer om