Så genomfördes dialogen med skolbarnen i Oppeby

Såhär är det tänkt att den del av Oppeby som byggs om ska se ut i framtiden.

Såhär är det tänkt att den del av Oppeby som byggs om ska se ut i framtiden.

Foto: LLP arkitektkontor, illustration

Insändare2022-08-19 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Förbannad förälder (SN 16/8-22).

Ett skolområde kan planeras på många olika sätt och det finns alltid skilda åsikter om vad som är bra och mindre bra. När kommunen utformar nya skolor och skolgårdar utgår vi bland annat från rekommendationer från Boverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten. För att skapa en trygg miljö som är lätt att överblicka och som passar aktiviteter för barn i olika åldrar har både skolpersonal och elever fått tycka till. Det har resulterat i konkreta förslag för just Släbro/Oppeby. Exakt hur skolgården kommer att utformas bestäms under detaljprojekteringen, vi presenterar gärna mer detaljrika illustrationer längre fram.

Med bostadsbebyggelse i området möjliggör vi för liv och rörelse under fler av dygnets timmar. Om fler använder miljön minskas stök och skadegörelse. Förhoppningen är att barnen då tryggt kan nyttja området även efter skoltid. Denna problematik fanns inte på samma sätt för många år sedan när dagens skola byggdes men är något vi försöker ta hänsyn till i all planering i dag.

Under hösten 2020 hade vi dialog med framför allt barnen i klass 2 och 5. Eleverna visade sin skolväg på kartor och de ritade egna bilder av en bra skolgård. Vi tittade på hur barnen tog sig till skolan och vad de gjorde på rasterna. Det visade bland annat på behovet av sammanhängande gång- och cykelstråk genom området. Det kan vara så att inte all personal på skolan känner till dialogen. Det är verkligen beklagligt att du känner dig lurad och att du upplever att denna dialog inte förts. Du är varmt välkommen att höra av dig till oss på samhällsbyggnad för att få höra mer om hur våra tankar kring utvecklingen av skolan ser ut och mer fakta kring dialogen med barnen och vad det gav för resultat.