Sänkt bensinpris, minskar det utsläppen?

Insändarskribenten menar att förslaget om sänkt bensinskatt visar att SD tar väldigt lätt på den etablerade klimatvetenskapen.

Insändarskribenten menar att förslaget om sänkt bensinskatt visar att SD tar väldigt lätt på den etablerade klimatvetenskapen.

Foto: Åserud, Lise/TT

Insändare2019-10-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till debattartikeln "Ingen uppräkning av bensinskatten" publicerad 7 oktober.

Sverigedemokraterna Oskar Sjöstedt och Martin Kinnunen vill slopa den höjda bensinskatten på 15 öre. De vill också ha en generell prissänkning för diesel och bensin med minst 1 krona 13 öre per liter. Sjöstedt och Kinnunen skriver att inga samhällsomvälvande beslut tas utan gedigna vetenskapliga underlag. Då har de alltså funnit stöd från vetenskapen för sänkta bensinpriser. Jag undrar då vilken vetenskap? Det finns också annan vetenskap, som Sjöstedt och Kinnunen inte verkar ha lyssnat särskilt mycket på. Har ni noterat att en mängd tunga aktörer inom samhälle och vetenskap skickar den ena larmrapporten efter den andra, om hur fossila utsläpp förstör klimatet. Som motåtgärder föreslås ofta ett högre pris för att släppa ut koldioxiden, detta för att skynda på övergången till energi med låga utsläpp.

Bensin och diesel står för en stor del av Sveriges utsläpp. Trafikens utsläpp har minskat under en rad av år, men nu har minskningen upphört. Är det då klok politik att uppmuntra användning av bensin och diesel, genom sänkta priser? Har Sjöstedt och Kinnunen vetenskapliga belägg för det? Riksdagen har beslutat att Sveriges klimatutsläpp ska vara netto noll 2045. Mot den bakgrunden är billigare bensin och diesel direkt kontraproduktivt. Det är ju att uppmuntra till mer bilkörning.

Förslaget om sänkt bensinskatt visar att SD tar väldigt lätt på den etablerade klimatvetenskapen. Lika tydligt är att SD helt nonchalerar de enorma protester världen över som kräver snabba klimatåtgärder.