Den 20 april skrev ”Cyklist som låter bilarna gå före av miljöhänsyn” om Grön Framtids förslag att förbättra Nyköping för cyklisterna. Skribenten verkar tycka att den bästa lösningen är fritt fram för bilarna. Mycket märkligt. Skribenten oroar sig för förslaget om cykelöverfarter som ska ge cyklisterna prioritet, då det skulle tvinga bilister att stanna, med mer utsläpp.
I praktiken så saktar redan idag nästan alla bilister vid nuvarande cykelpassager, trots de inte behöver det. Det vore väl bättre med tydliga cykelöverfarter, så slapp vi den gissningslek det är idag för oss cyklister; stannar bilen eller inte. För övrigt ska bilister redan idag ge företräde till gående vid övergångsställen. Det vore logiskt om liknande regler gäller för cyklar.
Erfarenheter från många andra städer talar för bra utdelning av cykelsatsningar. Omvandlar man en stad så den blir mer säker för cyklisterna, så kommer fler att cykla. I Köpenhamn har man i decennier satsat på cykling, och där cyklar 45 procent till jobb/utbildning. Detta ökar framkomligheten för de som måste ta bilen. Bättre för bilisterna och bättre för miljön.
I Nyköping vet vi att många barn och unga inte får cykla till skola och fritid. Istället skjutsas de, då föräldrarna är oroliga för den täta biltrafiken. Med ordentliga cykelsatsningar ökar säkerheten och därmed skulle nog många våga låta de unga trampa själva. Då försvinner en del bilar, och det skulle ytterligare öka tryggheten i trafiken.
Cykeln vinner terräng och många städer satsar ordentligt, då vinsterna är många. Så varför ska Nyköping satsa på bilarna då?