Svar på ”Skolan måste bli mer jämlik” 2 oktober. En jämlik skola, vad innebär det? Många åtgärder ni beskriver i inlägget att göra skolan mer jämlik för alla barn är vettiga men det behövs även andra perspektiv.
Ni skriver att ” En förutsättning för en jämlik skola är att resurserna fördelas efter elevernas behov”. Behoven ligger inte bara i föräldrarnas utbildning, bostadsort och andra socioekonomiska villkor utan också hos barnets egna förutsättningar.
Var kommer de språkliga, matematiska, motoriska och emotionella behoven in i jämlikhetsperspektivet? I dag ser verkligheten ut så att långt ifrån alla barn får(rätt) del av ett sökt extra bidrag för barn med speciella behov. Med andra ord är det svårt att få om behovet inte är omfattande!
Skolan bör därför bli statligt finansierad med lika bidragsvillkor för alla förskolor/skolor där extra resursstöd kan erhållas som utgår från barnet själv. Om man ska komma framåt i jämlikhetsfrågan så måste man också inkludera förskolornas viktiga arbete där allt grundläggs.