Skolan skall vara samhällsbyggare

Staten måste snarast åter ta ansvar för skolan, privat som offentlig, skriver Lars Blomqvist.

Staten måste snarast åter ta ansvar för skolan, privat som offentlig, skriver Lars Blomqvist.

Foto: Alexander Olivera/TT

Insändare2020-08-05 05:33
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett land som inte tar till vara och utvecklar begåvningar, om så i elitskolor, försätter sig internationellt i bakvatten. Sverige har genom århundraden förstått att stödja begåvningar oavsett socialt ursprung vilket bröts av enhetsskolan 1962 där kommunalt inflytande har sitt ursprung.

Ett land som inte förstår att ge dem som inte har de bästa förutsättningar undandrar dem en plats med eget ansvar i samhället. 

Likriktning i eufemismen jämlikhet är ett tvångsmedel som inte hör hemma i en demokrati. Det förkastar begåvningar och försätter de som inte har de bästa förutsättningar. Det är inte så välstånd byggs.

Internationell erfarenhet visar tydligt att privat och offentlig skola i konkurrens minskar risk för korruption och brott.
Skilda skolor för skilda förutsättningar gynnar alla och vår demokrati. Det är så alla får del av och en plats i ett samhälle som är större än staten.

Anna Ekströms beryktade kappvändning när hon som Skolverkets chef frågade privata Engelska skolan: ”Vad ska vi göra för att alla skolor skall bli lika bra som engelska skolan?” samt givit uttryck att det skall finnas utrymme för privat skolverksamhet men som statsråd öser galla och invektiv över Engelska skolan (Aftonbladet Debatt 18/1 2018). Detta är talande för ”ideologin”. AE har gjort en Faust!

Kommunala skolan är ett misslyckande vilket dess upphovsman, tidigare skol- och statsministern Göran Persson rakryggat tillstått.

Ja, staten måste snarast åter ta ansvar för skolan, privat som offentlig, där professionalitet styr och övervakar. Kommunalt dilettanteri har vi fått mer än nog av.