Kommentar till nyhetsartikeln "Nyköpings turistbyrå stänger – besöken har minskat" publicerad den 12 december.
Hur kan det komma sig att man är så naiv att man tror att alla turister och boende i Nyköping glor på nätet för att hitta intressanta sevärdheter och annat spännande. Denna övertro på det digitala missar ju kärnan varför en fysisk turistbyrå är en viktig plats. Om det nu inte är en väsentlig kostnad så låt den då vara kvar. Då är det väl inte en service man behöver spara på.
Det är ju faktiskt så att alla inte är inne på nätet av olika orsaker. På en turistbyrå finns möjlighet att hitta intressanta broschyrer, kartor och diverse information om kommunen, länet och andra platser i Sverige samt information om boende, matställen, museer m.m. både i Nyköping och men även andra platser. Information som man kanske inte hade tänkt på innan man kom dit. Finns ju även en toalett vilket inte är minst viktigt.
Om det nu är så att människor vill köpa biljetter till olika evenemang så är väl detta en god sak. Det visar att det är viktigt att den möjligheten finns kvar, centralt i staden. Rosvalla har ju inte den närhet till service som behövs.
Verkar som det behövs nytänkande nu. Undersök gärna hur en turistinformation fungerar i andra städer och utomlands. Turistbyrån är ofta ett nav för diverse funktioner.
Att en turistchef anser att turistinformation skall läggas på nätet och andra märkliga opersonliga lösningar är helt fel väg att gå. Men naturligtvis rätt väg om man inte längre ser den fysiska kontakten med Nyköpingsbor och turister som viktig.