I den fördjupade översiktsplanen för Nyköpings tätort prioriteras trafikantslagen utifrån ett tillgänglighetsperspektiv. Först prioriteras gående och därefter cykel-, kollektiv- och biltrafik.
Men i kommunens förslag (SN den 8/2) till utformning av trafiksystemet för Östra infarten, är det biltrafikens framkomlighet som är i första rummet. Gång- och cykelvägarna utformas så att den absolut inte stör biltrafikens framkomlighet, och innebär stora försämringar för fotgängare och cyklister.
All gång- ch cykeltrafik från Ekensberg/Petterberg till Pål Jungs Hage Gustafsbergs köpcentra, det vill säga söder och väster ut, ska passera under Lennings väg via den nuvarande gång-och cykeltunneln. Alla andra passager tas bort i kommunens och Trafikverkets förslag.
Hur kom kommunens planerare på att gång- och cykeltrafikanter längs Stockholmsvägen/Lennings väg, som ska till Pål Ljungs Hage köpcentra, ska passera cirkulationsplatsen vid Brandkärrsvägen/Gustafsbergsstigen på östra sidan? Och om gång- och cykeltrafikanter ska till Gustafsbergs köpcentrum ska de ta sig cirka 100 meter väster om samma cirkulationsplats för att passera Brandkärrsvägen.
Risken är att det blir ”spring” över såväl Lennings väg som Brandkärrsvägen vilket kommer att skapa många säkerhetsrisker. Det blir mycket lättare att ”cykla i trafiken” än att försöka följa gång-och cykelvägnätet.
Det behövs flera säkra passager över Lennings väg och Brandkärrsvägen. Det går att hastighetssäkra passagerna. Dessutom behöver kommunen förbättra befintlig gång- och cykelväg längs östra/norra sidan av Gustafsbergsstigen, som ansluter till gång- och cykelöverfarten öster om cirkulationsplatsen vid Brandkärrsvägen/Gustafsbergsstigen.