När Breviksskolan stängdes 2022 fick eleverna på högstadieskolan söka till de två grundskolor som tog emot år 7-9, det vill säga musik och kultur på Oxelöskolan och idrott och hälsa på Ramdalsskolan. Dessa skolor är nu mer än fulla. Salar där berörda ämnen ska utövas och tillföra elever mer av den inriktning som de sökte, är fullbokade rakt igenom hela skoldagarna.
Så kan det naturligtvis se ut i många skolor, men att vilseleda föräldrar så att de tror att deras barn kommer att få MER av den valda inriktningen känns galet. Skolorna måste följa den lokala timplanen och där ryms inte mer musik/kultur eller mer idrott och hälsa.
När vi nu gläntar på den fina dörren till Oxelöskolan så får vi veta att skolsalarna inte räcker till. Fler väggar sätts upp i den nybyggda skolan för att undervisning ska kunna ske i ett klassrum med dörr, skärmar ställs upp kring klassverksamheter för att ge gruppen en egen plats. Så mycket för ”flexibla lokaler”.
I Ramdalsskolans ombyggda lokaler används minsta lilla skrubb till elever och verksamheter som avlöser varandra. Lektioner planeras i gemensamma trånga lokaler. Jag har svårt att förstå hur denna arbetsmiljö ska kunna attrahera och behålla behöriga lärare. Och alla de elever som har behov av att få undervisning i en mindre grupp, hur ska deras behov mötas? Stress, trängsel, höga ljud och kränkande jargonger mellan eleverna är våra barns vardag. Vem kan växa i en sådan miljö?
Hur ska trenden med sjunkande kunskapsresultat vändas när elever och pedagoger inte ges förutsättningar till det?