Ett annat perspektiv på tågresorna

Satsa på fungerande wifi istället för att lägga miljarder på snabbtåg, anser insändarskribenten. Arkivbild

Satsa på fungerande wifi istället för att lägga miljarder på snabbtåg, anser insändarskribenten. Arkivbild

Foto: Magnus Grimstedt

Insändare2024-08-30 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om du tittar på problem psykologiskt snarare än tekniskt, kan du kanske komma fram till andra svar. Ta Ostlänken som ett exempel. Bedömd kostnad är 91,4 miljarder kronor (2021 års prisnivå), vilket främst minskar restiden.

Snarare än att spendera 91,4 miljarder kronor för att göra tåget snabbare – om du vill konkurrera med flygbolagen, varför lägger du inte bara 50 miljoner kronor på att installera ett fungerande wifi på alla tåg? Vilket psykologiskt är den större komparativa fördelen jämfört med att flyga.

Om du verkligen vill spendera mer pengar än så kan du alltid spendera 1 miljard kronor, anlita alla Sveriges främsta manliga och kvinnliga supermodeller, få dem att gå upp och ner på tågen och dela ut gratis Chateau Petrus till alla passagerare. Du sparar 90 miljarder kronor och folk kommer att be om att tågen saktas ner.

Om du tänker på det, gör en resa tillräckligt trevlig och ingen bryr sig egentligen om hur länge den varar. Ingen skryter om hur snabba deras kryssningsfartyg är, eller hur? Uppfattningen av tid som mäts av ingenjörer, mäts i sekunder. Hos människor mäts den typ i smärta, tristess eller irritation.