Svårt att få svar från kommunen i Gnesta

Det är inte bara ni oppositionspolitiker som besvaras med tystnad, detta förhållningssätt ser ut att även gälla mot oss övriga drygt 11.000 medborgare inom kommunen. Skriver Jan Aspgren.

Det är inte bara ni oppositionspolitiker som besvaras med tystnad, detta förhållningssätt ser ut att även gälla mot oss övriga drygt 11.000 medborgare inom kommunen. Skriver Jan Aspgren.

Foto: Sara Lindström

Insändare2021-02-25 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läste den 22/2 i SN om att frågor från oppositionspolitiker till Gnestastyret besvaras endast med tystnad. Förmodligen förhåller sig det på det sättet att Gnestastyret och dess tjänstemän har förhoppningen att frågorna skall tyna bort.  Det är inte bara ni oppositionspolitiker som besvaras med tystnad, detta förhållningssätt ser ut att även gälla mot oss övriga drygt 11.000 medborgare inom kommunen.

Som en enskild kommuninvånare har man en rättighet att kunna och få påtala något fel eller eventuellt behöver förbättras inom kommunens gränser, vilket i sin tur kommunen har en viss skyldighet att svara på och givetvis får svaret vara positivt eller negativt men att få svar är civiliserat, kommunen och dess ansvariga skall vara tacksamma när det finns engagerade medborgare.  

Idag är det på det sättet att kommunen har förändrat dom så kallade medborgarförslagen så att det har blivit omöjligt att få sin röst hörd och dessutom tar alldeles för lång tid till behandling.   

Det kan även förhålla sig på det sättet att frågan som du har är av den enklare sorten och inte direkt tillhör ett medborgarförslag, har därför försökt få kontakt direkt med berörd politiker eller tjänsteman antingen via mail eller telefon vilket i sin tur kan sägas vara nästan omöjligt, det insända mailet till berörd person besvaras med tystnad eller en svarstid som är mycket längre än normalt. 

Vilken policy eller förhållningssätt finns inom kommunen när det gäller att svara på frågor från kommunmedborgarna.