Ta inte bort övergångsstället på Västerleden

Kommunen har nu fått en ide’ om att ta bort övergångsstället på Västerleden för att minska olycksrisken. Skriver Magnus Axelsson

Kommunen har nu fått en ide’ om att ta bort övergångsstället på Västerleden för att minska olycksrisken. Skriver Magnus Axelsson

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2020-06-08 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyköpings kommun har antaget en transportstrategi för tätorten som innebär att gångtrafik ska prioriteras före cykel-, kollektiv- och biltrafik. Prioriteringen förklaras genom att gång är människans mest naturliga färdsätt, ger också bättre hälsa, levande stad och är viktig ur ett jämlikhetsperspektiv.

Kommunen har nu fått en ide’ om att ta bort övergångsstället för att minska olycksrisken. I stället ska alla gående och cyklister tvingas ner under Västerleden i en ödslig och mörk miljö, mycket otrygg miljö framför allt sena och mörka timmar. Bilarna skall istället få ytterligare ett körfält. Kostnaden har kommunen uppskattat till minst två och en halv miljon kronor.

 Föreslår att hastigheten sänks till 30 km/tim och att ett fartgupp anläggs så att hastigheten säkras. Blir betydligt billigare och tryggare samt att möjligheten finns kvar för den som vill korsa Västerleden planskilt. Kommunen borde ta bort det vid övergångsstället regelvidrigt blinkande anordning som ofta inte fungerar.

Är det för att Brunnsgatan planeras att stängas av vid utbyggnad en av resecentrum och mer trafik förväntas på Västerleden som är orsaken till den planerade ombyggnaden?
Investera pengarna istället i kompetens och utrustning i äldreboenden. Det skulle ge betydligt större nytta och spara många liv.