Intresset för att bo utanför Stockholm är stort men att tågpendla till huvudstaden med Mälartåg kostar orimligt mycket pengar. Exempelvis är priset på en månadsbiljett mellan Nyköping och Stockholm hela 2 860 kronor.
När kollegor på jobbet frågar mig vad jag betalar per månad vågar jag knappt nämna summan då jag alltid möts av förvånade och bestörta kommentarer. Detta är förståeligt, framförallt då andra månadsbiljetter för resor på motsvarande distanser som mellan Norrköping och Tranås kostar 1 208 kronor med Östgötatrafiken och mellan Södertälje och Uppsala 1 820 kronor med SL/UL. Dessa biljetter ger precis som Mälartågs biljett rätt att nyttja all lokaltrafik. Så vad är rimligheten i Mälartågs prissättning?
Biljettsystemet är dessutom helt oflexibelt och är du inte student finns det inte någon möjlighet att komma ned i pris. En person som cyklar eller går till stationen och inte behöver lokaltrafiken måste ändå betala för denna och en person som enbart arbetar 50 procent på kontoret behöver också betala motsvarande en hel månadsbiljett. Det är dessutom ofta inställda tåg och förseningar samtidigt som flera avgångar har tagits bort från tidtabellen. För den som reser ibland blir således bilen billigare och mer pålitlig.
Mälartåg har inte hängt med i hur omvärlden utvecklats med hemarbete och krav på valmöjligheter i biljettsystemet. Priserna är orimligt höga och behöver bli flexibla och lägre. Detta skulle leda till att fler får ekonomisk möjlighet att pendla och att vi som redan idag pendlar kan göra det till en kostnad man inte behöver skämmas över.
Tåget till Stockholm är för dyrt
Insändarskribenten anser att det kostar alldeles för mycket att pendla mellan Nyköping och Stockholm, Arkivfoto
Foto: Olof Jonmyren
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.