Trafiksäkerheten i Sverige världsledande

Ska vi vidare mot noll, inte olyckor utan allvarligt skadade och dödade, så finns det bara ett sätt. Krocka långsammare. Skriver Ruben Börjesson.

Ska vi vidare mot noll, inte olyckor utan allvarligt skadade och dödade, så finns det bara ett sätt. Krocka långsammare. Skriver Ruben Börjesson.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Insändare2021-02-25 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I SN den 18/2 skrev Lars Blomkvist att man ska leta efter orsak till trafikolyckor och inte bry sig så mycket om verkan. Olyckorna ligger konstant på 20 000 per år redan innan högertrafikomläggningen påstår han. Antalet dödade har under den tiden minskat från 1300 per år till strax under 200 förra året. Om man tar med trafikökningen under den här tiden så skulle ett oförändrat antal olyckor sett till trafikintensitet vara minst 80 000 och antalet döda runt 3500 per år. Med de siffrorna skulle inget blivit bättre.

Tre grundorsaker till att trafiksäkerheten i Sverige är världsledande:
Våra kommuner har gjort ett fantastiskt jobb att minska allvarliga olyckor i tätorter. Ska vi vidare måste det statliga vägnätet bli säkrare.
Förmodligen har vi minst rattfyllerister i världen som är ute och kör.
Vi har ett dubbelbestraffningssystem där både domstol och Transportstyrelsen straffar för samma trafikbrott. Jag menar böter och körkortsindragning.

Ska vi vidare mot noll, inte olyckor utan allvarligt skadade och dödade, så finns det bara ett sätt. Krocka långsammare. Och så Lars Blomkvist, byt bil. Så du kan bromsa och styra på samma gång. Om du ändå inte kan undvika olyckan så krockar du långsammare. Det är dit vi ska.