Politik Låt TroBil bli en bilpool där kommunens bilar är tillgängliga för oss kommuninvånare. Det finns vinster för både ekologi och ekonomi med att låta kommunens bilar rulla även kvällar och helger.
Trosa kommun har 31 bilar, de flesta är leasade. Genomsnittliga körsträckan per kommunbil är 15 645 km per år. Genomsnittlig körsträcka för personbilar i Sverige är 12 240 km. Vid en föreläsning på Trosa Kvarn som kommunen arrangerade fick vi veta att i Sverige står bilen parkerad i genomsnitt 95 procent av tiden. Även om kommunens bilar rullar mer än genomsnittsbilen finns det mycket tid då bilarna står stilla.
Vi i Trosa är i högsta grad delaktiga till klimatpåverkan även om vi inte hör till dem som i första hand drabbas av klimatförändringar och utarmning av naturens resurser.
I ekokommunen Trosa ökar klimatpåverkan från bilar. Vi närmar oss inte ens uppsatta mål vad det gäller klimatpåverkan från fordon. I genomsnitt kör Trosaborna mest bil i länet. Trosa kommun är även biltätt. Gnesta, Oxelösund och Nyköping är alla bilglesare. En bilpool, gärna med fossilfria fordon, som komplement till att gå, cykla och åka kollektivt passar en kommun med ambition att kalla sig ekokommun. Att underlätta för ett liv utan bil är en del i hållbar samhällsplanering. Fler insatser och mer innovativa initiativ måste till när klimatmålen ska nås och de ekologiska fotavtrycken minskas. En bilpool som en dellösning för att bättra på Trosas klimatarbete bör prövas.
En bilpoolsbil är även positiv för privatekonomin enligt Trafikverket. Skillnad i ekonomi mellan egen bil och bilpool beror på resvanor och biltyp. Bilpool är klart mer lönsamt för den som bara använder bil på fritiden. Vid inträdet i bilpoolen betalas en mindre anslutnings- eller medlemsavgift. Vid hyrtillfället tas sedan en fast kostnad ut per timme och en rörlig kostnad per km.
En motion om bilpool lämnades till kommunfullmäktige möte före jul. När kan vi som går, cyklar, åker tåg och buss även ta del av kommunens bilpark?
Gitte Jutvik Guterstam Vänsterpartiet