Trygghet och rutiner för barn – i dag ännu viktigare

"Legitimerad grundskollärare" skriver: Idag möter jag barn som är i stort behov av trygghet och rutiner, barn som behöver stöd i att utveckla sina sociala färdigheter mer än tidigare. Vad ligger till grund för att det utgör en så stor del av min arbetstid idag jämfört med för 15 år sedan?

"Legitimerad grundskollärare" skriver: Idag möter jag barn som är i stort behov av trygghet och rutiner, barn som behöver stöd i att utveckla sina sociala färdigheter mer än tidigare. Vad ligger till grund för att det utgör en så stor del av min arbetstid idag jämfört med för 15 år sedan?

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Insändare2022-05-11 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu är insändarna igång som belyser hur skolan och våra barns dagar kan se ut. Jag som är legitimerad lärare och jobbar i skolan sen drygt 20 år tillbaka blir berörd av att läsa dessa olika insändare. Att jobba som lärare är helt fantastiskt och jag vet att jag är en oerhört viktig person för många barn. Men visst har förutsättningarna förändrats med åren och vi lärare behöver, precis som i alla yrken, anpassa och utveckla.

Idag möter jag barn som är i stort behov av trygghet och rutiner, barn som behöver stöd i att utveckla sina sociala färdigheter mer än tidigare. Vad ligger till grund för att det utgör en så stor del av min arbetstid idag jämfört med för 15 år sedan? 

Vi behöver, var och en, gå till oss själva som förälder och se över hur just jag tränar och delger just mitt barn dessa färdigheter. I tider när neddragningar och sjukskrivningar skjuter i höjden i den kommunala skolan så är det en stor utmaning att nå och tillgodose alla dessa barns behov så att trygghet och arbetsro skapas under hela barnets skoldag. Först när det är uppnått kan vi debattera och utveckla kunskapsutvecklingen hos eleverna. Där är vi inte idag.