Med anledning av att kommunfullmäktige majoritet S, C, Mp och V avslog förslaget om att införa registerutdrag från polisen i samband med nyanställning i Nyköpings kommun, måste jag som arbetat inom vården i många år undra vad man håller på med?
Jag har arbetat som sjuksköterska och chef både inom region, kommunal och privat vårdverksamhet. I dagsläget som bemanningssjuksköterska och där får jag årligen lämna in registerutdrag från polisen. Är inget märkvärdigt att ordna. Man går bara in på polisens hemsida och kryssa i om att man vill ha det hemskickat. Sedan kommer ett kuvert hem till mig, som jag tar med oöppnat till arbetsgivare.
Det har ju varit flera händelser som till exempel ambulansföraren som körde utan körkort, hemtjänstpersonal som stal och sen bara bytte kommun och sen fortsatte sina stölder där. I det här fallet är det inte ens det som det gäller utan nyanställningar och man är ett så kallat oskrivet blad hos arbetsgivaren.
Jag har som chef varit med om att personer haft händelser i utdraget som inte varit så bra, men dessa har varit ärliga och berättat om detta. Då kan man bedöma hur man ska göra, om man avstår eller tillämpar provanställning. Nu stoppar man huvudet i sanden och hävdar att det är en administrativ belastning! Det är ju den arbetssökande som gör jobbet! Ett kryss i en ruta är det som man behöver lägga till i referenstagning och bara att man visat upp det. Inte vad man eventuellt blivit dömd för. Ska vi ha en kvalitet och trygghet så behövs detta.