Tydligare trafikregler för cykelbanor i Nyköping

Vad jag undrar över är, vad för trafikregler gäller i Nyköping? Skriver insändarskribenten.

Vad jag undrar över är, vad för trafikregler gäller i Nyköping? Skriver insändarskribenten.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Insändare2020-06-10 05:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Frågor till gatukontoret och polismyndigheten. När vi nu har fått så fina cykelbanor i Nyköping, är det inte då dags att markera dessa med skyltar vilka som får färdas på dessa, och i vilken hastighet de får framföras i? Bör man inte också markera vilka gångbanor man inte får cykla på? Jag har till och med stigit åt sidan för cykeltrafik som kommit från två håll, på vanlig gångbana.


Många trottoarer har gjorts om till mixad gång och cykelbana, men utan streckmarkering. Är man ute och går på dessa mixade banor, kan man bli omkörd av EU-moppar som kommer susande mot trafikriktningen, utan att ge signal ifrån sig. Men kanske vad som kan anses vara ännu värre är alla dessa nya elfordon (läs: elcykel, elmoppe, elsparkcykel) som inte hörs, men som vissa körs i upp till 30 km/timme, och swishar förbi en innan man har hunnit förstå vad som hände.

Ännu en företeelse som blivit vanlig, är att köra upp på trottoaren för att släppa av passagerare. Att man gör detta i undantagsfall för att det är trångt, och man vill vara hygglig och släppa fram trafik bakom sig, har jag full förståelse för, men att som gående, på gångbana på Kungsgatan; måste väja för en bil som kör upp på trottoaren för att släppa av en passagerare, ser jag som nonchalans av högsta grad.

Vad jag undrar över är, vad för trafikregler gäller i Nyköping?
Vad tänker man göra för att förbättra villkoren för fotgängare?