Vad är galet i trafiken?

Insändarskribenten önskar sig mer förarskicklighet bland bilisterna.

Insändarskribenten önskar sig mer förarskicklighet bland bilisterna.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2019-07-20 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikolyckor är numeriskt oförändrade med cirka 20 000 olyckor per år från 1960. Relaterat ökande antal bilar är det minskning. Varför minskar inte olyckor? Främsta orsak torde vara trafikansvarigas oförmåga att skilja på orsak och verkan. Ju fortare det går, ju värre olycka. Är då hög hastighet orsak? Utomordentligt sällan. Orsaker finns främst att söka i klantigheter, bristande förarkompetens, i låg fart samt fel trafikpropaganda. Minst 90 % av alla olyckor kan relateras till förarfel. Ofta reagerar fotgängare och cyklister i hastig situation åt vänster! Vad händer när dessa sätter sig bak ratten? Bilen kom över på fel sida av vägen – läser vi ofta i massmedia.

Fel propaganda. Tingvall på sin tid menade att nallen i handen bak ratten var ofarligt. Denna ofarlighet vållade fler än 20 dödsolyckor varje år jämte svårt skadade.

Två orsaker av alltför många.

Dödsolyckor minskar tack vare säkrare bilar med bälten, krockkuddar, deformeringszoner med mera. Forna tiders dödsolyckor klaras idag med omplåstring.

Trafikupplysning idag. NTF tillämpar, likt cirkusdirektören, största, möjliga, tystnad!

Så läser vi att ökning av hastighet utomlands minskar olyckor. Javisst, skickliga skärper sig, många oskickliga ger sig inte ut på vägen och fotgängare ser sig för.

Framdeles. Fokusera upplysning och lärande på förarskicklighet, polis på vägarna samt trafikvett. Sistnämnt inte minst för fotgängare. Forna tiders Åke Mjuk behöver renässans. Då blir 20 000 årliga olyckor ett minne blott.

Visst är väl dessa rader politiskt inkorrekta – eller hur!?

Läs mer om