Det är många som bråkar om "problematiska elever" på skoltwitter, så jag vill berätta något som många verkar missa hos "ickeproblematiska elever."
Dessa elever är också problematiska, men det dom gör som stör många elever som är antingen autistiska, ADHD:are eller något annat, är saker som ni tycker är "normalt" att barn gör. Många elever är högljudda, pratar för mycket under lektioner, mobbar andra för att dom inte beter sig "normalt" och så vidare.
En del personer är känsliga för ljud, men det kan tydligen inte många respektera. Man använder andra elevers ålder som ursäkt, vilket man kan förstå, men samtidigt så ska det vara tyst i klassrummet, så varför denna dubbelmoral? Varför tycker ni att bara vissa elever är jobbiga, när många faktiskt är jobbiga, oavsett om dom har en funktionsnedsättning eller inte?
Ni säger att man ska respektera andras gränser, men fullständigt ignorerar funkis-barns gränser? Det är mycket som alla involverade missar när det är svårt för en del barn att kommunicera sina behov. Men istället för att skuldbelägga vissa enskilda elever för problem som åtminstone en del av dom inte skapade, så borde ju på ett eller annat sätt ta reda på vad varje enskild elevs behov är och vart deras gränser går.
Det är så himla tröttsamt att se så många vuxna bråka om barn som bryter ihop på grund av vad andra elever har gjort runt omkring dom.
Bara för att ni ser er själva som "normala", så betyder det inte att ni inte är problematiska. Ni har problem och fördomar som ni måste ta i tu med ifall ni verkligen vill att skolan ska bli bättre! Sluta skyll ifrån er!
"Varför tycker ni att bara vissa elever är jobbiga"
"En del personer är känsliga för ljud, men det kan tydligen inte många respektera" skriver insändarskribenten. Arkivfoto
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.