Undertecknad har haft fler insändare i SN. Det har handlat om felaktiga priser i en affär. Priset stämmer inte från hyllan till kassan. Priset visar ett dyrare pris i kassan.
Undertecknad är inte ensam om dessa observationer. Kunder pratar med varandra. Ej acceptabelt säger kunder. När jag upptäckte det här första gången för flera år sedan tog jag kontakt med handlaren. Personen visade ingen förståelse och ingen ursäkt infann sig. Handlaren pratar endast om sig själv och sin affär. Det värsta, säger personen. Är att jag anklagar affären för felaktiga priser. Har inte jag rätt till det som kund?
Jag tar kontakt med konsumentvägledningen på kommunen. Hon skulle maila handlaren men fick ingen återkoppling, som hon begärde. Skulle aldrig nämna detta om inte orsak fanns. Exempel på felaktig vara var skillnaden mellan två påsar av morötter. Den ena kostade 7 kronor extrapris och en ordinarie över 20 kronor. Handlaren säger följande: "Då tog du båda påsarna till kassan och lade upp den dyrare påsen vid kassan". Va? säger jag, tror du verkligen på detta själv, säger jag? Får inget svar. Allt talar för sig själv.
Tyvärr får kassörskorna ta emot missnöjda kunder. Handlaren har arbetsmiljöansvaret. Arbetsmiljön kan väl inte vara optimal. Nu till min rubrik "Var inte oväntat". Undertecknad fick häromdagen följande tillsägelse." Håller du på och anklagar våran affär med felaktiga priser, så kommer du att bli portad. Min fråga blir då: "Menar du att jag och kunder ska acceptera felaktiga priser och dåligt bemötande"? Får inget svar. Vem blir nästa kund att portas? Undertecknad har fått nog av denna affär. Mycket energi har lagts på allt detta i flera år. Nu är det nog. Jag föredrar andra affärer med bra bemötande och inga felaktiga priser.