Som arbetsgivare har vi ansvar för arbetsmiljön inom kommunens alla verksamheter. Arbetsmiljöproblemen inom delar av räddningstjänsten har funnits under alltför lång tid och som arbetsgivare kan vi aldrig acceptera en sådan situation. Situationen är ohållbar för alla inblandade. Den måste lösas och vi kommer att göra det. Vi har därför under hösten genomfört en extern utredning som ger oss ett underlag för objektiv och rättssäker bedömning. Utredaren har genomfört ett 40-tal intervjuer med medarbetare och chefer där de har fått ge sin bild och dela sina upplevelser av situationen på arbetet.
Det arbete som nu tar vid bygger på de spelregler som vi alla måste förhålla oss till på en arbetsplats: Våra olika roller, vilket uppdrag vi har, vilket mål vi har och vilka resurser som finns. Förmågan att föra konstruktiv dialog och hantera konflikter behöver stärkas och utvecklas och en bättre samverkan mellan oss som arbetsgivare, fackliga representanter och skyddsombud är avgörande. Det handlar om att bygga tillit och en gemensam målbild.
Utredningen bekräftar att de arbetsmiljöproblem som finns i en del av organisationen är komplexa och det finns inte någon snabb och enkel lösning på den här typen av problem. Jag är medveten om att det är ett långsiktigt och viktigt arbete som vi också tar ansvar för att leda. Vi är samtidigt beroende av en vilja hos alla som berörs att acceptera de förändringar som behöver göras, och att vi gör det tillsammans.
Vi ska förbättra arbetsmiljön tillsammans
Arbetsmiljöproblemen är komplexa och det finns ingen snabb och enkel lösning, skriver HR-chefen i Nyköpings kommun, Katarina Högström Hadfy, med anledning av problemen inom delar av räddningstjänsten.
Foto: Sandra Nordin
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.