Trafiksäkerhetsarbetet har kapitalt misslyckats

Trafikolyckor, orsak och verkan har trafiksäkerhetssverige svårt att skilja på. Skriver Lars Lund

Trafikolyckor, orsak och verkan har trafiksäkerhetssverige svårt att skilja på. Skriver Lars Lund

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Europa2021-02-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikolyckor, orsak och verkan har trafiksäkerhetssverige svårt att skilja på. Polisrapporterade vägtrafikolyckor åren 1960 – 2018: Antal olyckor 20 000 per år med små variationer. Antal döda per år under perioden 1300 – 298. Slutsats, antal olyckor minskar inte medan dödade minskar. Hastigheten på vägar har knappast minskat under tiden. Självklara slutsatsen är att verkan rejält har avtagit tack vare säkrare bilar. Dödlig olycka 1960 är nu omplåstring.

Orsak, trafiksäkerhetsarbetet har kapitalt misslyckats att få ned olyckor medan Volvo, VW och övriga biltillverkare successivt lyckas allt bättre med säkrare och säkrare bilar.

Ständigt tjat om hastighet är uppenbarligen utan verkan medan insatser för att få ner olycksfrekvens lyser med sin frånvaro.

På sin tid flammade debatten om ”Nallen i handen” högt. Inom Europa, USA m.fl. länder var man helt på det klara med att nallen var dödande i trafiken. Sverige ensamt tvekade. Kan detta vara en av orsaker till hundratals döda genom åren med verkan än i denna dag? Idag förbud, dessbättre!

NTF lokalt och på riksnivå, sluta med ert ständiga, ensidiga gnäll om hastighet. Fokusera på orsaker och verkan för att olycksstatistiken, måste ner. Här har ni kapitalt misslyckats.

Till slut så här i halkans tider. När faran är framför dig, tvärbromsa inte ty då förlorar du kontrollen över bilen. Trampa ur, styr och din chans att undvika eller lindra olycka, ökar rejält. Tjat om broms i alla lägen har sina nackdelar. Använd snöbromsen. Salt under snöfall och såphalka under bildäck, olycka nära.