Nu ska Frejavägen äntligen åtgärdas

I samband med Frejahallens renovering skulle även Frejavägen få sig ett lyft. Sedan blev både hallens och gatans renoveringar försenade – men nu är det bestämt när gatans trafiksituation ska vara åtgärdad.

Gnesta2017-02-04 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Erik af Sillén är en av de boende på Frejavägen i Gnesta som länge väntat på kommunens utlovade ombyggnad av gatan.

– Trafiksituationen är inte den roligaste, det är mycket folk på badhuset och även på morgnarna med mycket lämningar och skolbussen, säger han.

Renoveringen av Frejahallen startade 2014 när bygglovet lämnades. Ursprungligen skulle renoveringen vara klar till sommaren 2015, men försenades med över ett år och invigdes först i augusti 2016. Utöver hallen skulle även Frejavägen byggas om för att förbättra trafiksituationen.

– Det är bökigt att åka in och ut ur sin egen infart för det är så otroligt mycket trafik och folk som parkerar. Den stora oron på morgnarna är lämning av skolbarnen, säger Erik af Sillén.

Det byggarbete som planerats men ännu inte blivit kommer resultera i en ny bussangöring vid Frejaskolan och nya parkeringsplatser. Det kommer även tillkomma nya gång- och cykelvägar upp mot skolan samt en gång- och cykelväg längs västra storgatan från Thulegatan till Nygatan.

Senaste beskedet som Erik af Sillén fick var att gatan skulle stå färdig under hösten 2016 – vilket inte har skett.

– Vi försökte komma i gång innan hösten, men tyvärr hann vi inte det eftersom vi hade mycket handlingar att gå igenom. Sedan kan man inte bygga under vinterhalvåret, säger Ghita Sjösteen, teknisk chef i Gnesta.

Men nu ska upphandlingen vara färdig och bygget ha tjuvstartat med några grävda hål. Det första riktiga spadtaget tas dock i mars och arbetet beräknas pågå till oktober.

Varför har ni inte kunnat bygga om gatan samtidigt som Frejahallen har renoverats?

– När man ska bygga om en gata i anslutning till simhallen så åtgärdar man inte gatan innan eftersom den blir förstörd av byggtrafiken, svarar Ghita Sjösteen.

Läs mer om