Jag delar inte din uppfattning att Nyköpings förskolor och skolor ges bäst möjligheter till positiv utveckling, genom att ständigt påminna om vad som inte fungerar och att de är kvar i ”bottenslammet” i någon av alla otaliga rankingar. Jag ser vid mina frekventa verksamhetsbesök, att de allra flesta inom skolan – både elever och personal – är glada och stolta över sin skola och sina insatser. De känner oftast inte igen sig i de nedsättande beskrivningar som personer utanför skolmiljön torgför.
Jag förlitar mig hellre på verkliga möten med de det gäller, än att gå igång på en ranking. Vid dessa besök får jag ju också värdefulla råd och tips kring vad som är mest viktigt att vi politiker skapar förutsättningar för, det får man inte via en ”ranking”. Viktigare att vara lösningsorienterad, än att bara anamma en statistisk ”sanning”. Och att 256 kommuner rankas bättre, betyder ju inte att Nyköpings kommun därför är dålig, eller att våra barn och ungdomar inte ges en välförtjänt chans att förverkliga sig själva och sin kunskapsbank. Det är att dra en egen slutsats.
Du kan också vara helt lugn i att jag är klarvaken och inte alls överraskad över vilka utmaningar vi har att förbättra. I min dialog med ledningen på BUK – Barn, utbildning och kultur – diskuterar vi ständigt hur vi tillsammans ska kunna utveckla och förbättra upplevelser och resultat i skolverksamheten. Ingen blundar för att vissa områden behöver förbättras, trots att vi samtidigt lever i en tid då alla kommuner har brist på ekonomiska resurser – inget unikt för just Nyköping. Det är en svår uppgift att balansera, men ambition och dialog är ständigt på plats. Ifall du och Liberalerna i Nyköping kunde gjort detta bättre är ju fullt möjligt, men det får vi inte svar på under de närmaste åren.