Äntligen kommer Nyköping att ha elektriska bussar som trafikerar gatorna. Helelektriska bussar är bra, för de har ingen förbränningsmotor som släpper ut CO2. Global uppvärmning påskyndas av CO2 och i förlängningen hotas hela mänskligheten.
Men billiga kinesiska batteribussar är bara hälften rätt. Kanske bättre än i Oxelösunds kommun där man skjutsar runt turister med en gammal traktor med ohälsosam rökutveckling. Nyköping, Katrineholm och Eskilstuna väljer lätta vägen. Och köper bussar med mycket stora batterier.
Andra svenska städer väljer istället lösningar med hållplatsladdning, vilket reducerar storleken på batterierna avsevärt, vilket är bra för miljön. Och det är den tekniken Scania och Volvo valt för deras första elbussar. Men det kräver mer av kunden i form av infrastruktur.
För några år sedan var det inte möjligt med lokalproducerad mat i skolorna. Barnens mat färdades runt halva jordklotet innan den var redo att ätas. Elbussar produceras endast 65 kilometer från Nyköping, men ändå väljer Nyköping kinesiskt. Krav på lokalproducerat borde inte bara gälla mat. Det borde gälla även bussar. Det borde alltid gälla.