Skolpolitik Jobbar på en skola där det kommit nyanlända. De kan inte svenska, alls. Hur ska de ens få en hyfsad chans till en bra start?
Det är ingalunda ett problem bara i Nyköping. Detta gäller säkert hela landet men jag hoppas ledningen på BUK kan svara för denna kommun.
En lärare har ensam en klass på till exempel cirka 20 årskurs-ettor där några behöver stöd med inlärningen, några har svenska som andraspråk, några är överaktiva/koncentrationsproblem, några är duktiga, det vill säga självgående.
Lektioner planeras, föräldrakontakter hålls, brev skrivs, rastvärdskap, dokumentation, utvecklingssamtal, möten hålls i olika håll, läslyft... Sedan kommer ovanpå detta nyanlända som behöver ALL hjälp för de kan INTE svenska.
HUR ska en lärare kunna orka och räcka till dessa nya? Att kunna klona sig till fem är omöjligt, men nödvändigt idag. HUR ska dessa nya ens få en vettig start? VEM ska kunna hjälpa? Läraren sliter sitt hår, trollar med knäna. VAR är resurserna till de nya så de också lyckas? Varför får inte de nya unga gå mer introduktion så de hjälpligt kan lite svenska innan de skolas in? Förstår att lärare väljer bort yrket som egentligen borde vara det bästa.
Pedagogen som väntar svar