Replik Svar på insändare: 11-åring: Varför stannar inte bussen för mig? (SN 5/9)
Hej! Först och främst kan vi bara beklaga och be så hemskt mycket om ursäkt för det som har hänt dig. Busschauffören ska självklart inte åka förbi dig, eller någon annan resenär heller för den delen, utan att plocka upp er som vill resa med bussen. Att det har hänt två gånger gör ju inte heller saken bättre.
Det är enormt viktigt att våra busschaufförer är trevliga och hjälper er resenärer på bästa tänkbara sätt. Nobina (trafikföretaget som är busschaufförens arbetsgivare) och Sörmlandstrafiken (som beställer busstrafiken av Nobina) arbetar ofta och mycket med denna fråga. Vi pratar regelbundet med förarna och gör hela tiden vårt yttersta för att se till att deras bemötande blir det bästa tänkbara och att de får alla förutsättningar för att hjälpa er som vill åka med på bussen. Det gäller ju inte minst när man är ung och ny bussresenär som du. I de allra flesta fall fungerar det också bra, men tyvärr finns det fortfarande busschaufförer som gör fel ibland.
Vi ska ta upp det som har hänt dig med våra förare och poängtera hur viktigt det är att ingen resenär som vill åka med får lämnas på hållplatsen. Om ni vet vilka tider och dagar det var som bussen åkte förbi dig får du och din familj gärna skicka ett mejl till kundservice@sormlandstrafiken.se och berätta mer om dessa två tillfällen. Vi kan då lägga in det i vårt system och utreda händelsen ytterligare. Under alla omständigheter lovar vi hur som helst att fortsätta arbeta för att se till att det aldrig händer igen.
Återigen ber vi om ursäkt och hoppas få se dig på bussen många gånger i framtiden!
Andrew Nilsson trafikchef Sörmland/Östergötland, Nobina Johan Tollén kommunikatör, Sörmlandstrafiken