Ännu mera cykelpassager

Debatten om vilka regler som gäller vid cykelpassager fortsätter.

Debatten om vilka regler som gäller vid cykelpassager fortsätter.

Foto:

Övrigt2017-07-19 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafik Svar till Magnus Hansson. Som fler har påpekat har du fel i att väjnings skylt (B1) gäller för cykelpassagen då väjningslinje (M16) är bakom cykelpassagen. Den gäller för vägkorsningen ingenting annat. Anledningen till att väjnings skylt (B1) ofta står innan cykelpassagerna i korsningar är för att de ska placeras just där vägskälsradien börjar, helt enligt Vägverkets Handbok vägmärken 2009:15.

Det du har rätt i är om väjnings skylt (B1) och väjningslinje (M16) är innan cykelpassagen så räknas cykelpassagen in i själva korsningen. Detta är dock mycket ovanligt och borde inte få förekomma då det ökar riskerna för missförstånd och risken för olyckor. De borde istället ersättas av cykelöverfarter som kom till 1 september 2014. Bara för att det då inte ska råda någon tvekan om vem som ska lämna företräde till vem.

Men den absoluta grundregeln är att cyklist alltid har väjningsplikt vid obevakade cykelpassager ingenting annat.

Naturligtvis ska man samarbeta och visa hänsyn i trafiken, men man måste veta vad som är rätt och vad som är fel.

Läs fakta och regler i, Trafikförordning (1998:1276), Vägmärkesförordning (2007:90) och Vägverkets Handbok vägmärken 2009:15. Så får du en helhetsbild och en förståelse för varför skyltar står där de står och vilka regler som gäller för vem.

Magnus Karlsson