Replik deklaration Två insändare kritiserar att det inte längre går att lämna sin pappersdeklaration i ett brevinkast hos Skatteverket och informationen i samband med förändringen.
Vi förstår att det har blivit krångligare för den som är van vid att lämna sin deklaration på papper direkt till Skatteverket. Vi vill inte göra det krångligare att deklarera utan enklare. Trots det har vi tagit bort brevlådor och brevinkast och det är av säkerhetsskäl. Vi har haft incidenter där det stoppats ner saker som verkligen inte hör dit. Det här har lett till att handlingar har blivit förstörda.
Även om de allra flesta, ca 6,4 miljoner, kommer att deklarera digitalt i år vet vi vet att det fortfarande finns många som föredrar papper. Självklart ska de kunna lämna sin deklaration säkert.
Cirka 80 procent av dem som lämnar på papper skickar deklarationen med posten, det vill säga lämnar sin deklaration på en vanlig postlåda, medan så gott som samtliga övriga väljer att besöka ett servicekontor under öppettiderna.
Vi kunde konstatera härom veckan att vår information om att det inte finns brevinkast längre inte hade nått alla, vilket vi verkligen beklagar. Vi tar till oss det och kommer nu att vara ännu tydligare med vilka alternativ som finns för att lämna sin deklaration.
Deklarationsexperter, Skatteverket Anna Sjöberg Johan Schauman