Cyklister ska väja

Övrigt2017-05-19 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafik Det kan bli mycket farligt när fel information förmedlas. Det är vi helt överens om, Claus Röyem och jag. Svaret som Transportstyrelsen ger är helt rätt om frågan gällt fordonsförare som närmar sig en cykelpassage för att korsa den, inte för att korsa vägen på en cykelpassage.

Mitt inlägg om hur en cyklist ska agera när hen cyklar på cykelbanan utmed Arnöleden är fortfarande följande:

När cyklisten ska korsa en anslutningsväg på Arnöleden kör hen ut på en obevakad cykelpassage och cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg på en cykelpassage. Hajtänder och väjningsplikts skylt har inte med det här att göra.

Visst är reglerna krångliga, men för cyklister i Nyköping räcker det med att de vet att de alltid ska väja för bilister när de korsar en gata, även på en obevakad cykelpassage

Det blir ytterligare krångligt att förklara om man gör om någon cykelpassage till cykelöverfart, men vad jag vet har vi ingen cykelöverfart i Nyköping ännu.

Transportstyrelsen har en broschyr på sin hemsida som heter cykelpassager och cykelöverfarter, läs den.

Här är ett utdrag direkt från Transportstyrelsens hemsida:

”Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage”

Ruben Börjesson Trafikexpert på teknikens Värld

Läs mer om